Na co má pacient nárok od pojišťovny
Klient (pacient) řádně platící veřejné pojištění má vždy právo na bezplatnou zdravotní péči, léky a zdravotnické prostředky. V každé skupině léčivých látek se jedná minimálně o jeden léčebný přípravek plně hrazený ze zdravotního pojištění. Podobně zdravotní pojišťovna plně hradí i zdravotnické prostředky v základním provedení, které jsou nejméně ekonomicky náročné. I některé alternativní zdravotnické pomůcky či léky mohou být hrazeny plně, tuto úhradu ovšem musí schválit revizní lékař. U většiny léků i zdravotnických prostředků je obvykle více variant, které se liší cenou i kvalitou a samozřejmě následně i výší doplatku, který hradí pacient.
Ze zdravotního pojištění je hrazena zejména základní péče. Přesný rozsah hrazených služeb určuje každá zdravotní pojišťovna. Existují ovšem i zákroky, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění. Zpravidla nejsou hrazena vyšetření, prohlídky a jiné výkony na žádost pacienta (např. vyšetření k vydání řidičského průkazu), nadstandardní péče a například stomatologické zákroky nebo plastická chirurgie. Seznam nehrazené péče obsahuje příloha č. 2 zákona č. 48/1997 Sb.
Za tyto zákroky může požadovat lékař platbu v hotovosti. O této skutečnosti musí být pacient řádně poučen, a pokud s ošetřením souhlasí, je lékař povinen za zákrok vystavit potvrzení o platbě. To se samozřejmě nevztahuje na zákroky hrazené pojišťovnou, se kterou má lékař smlouvu.
Nadstandardní péče jsou smluvní služby nabízené za finanční poplatek. U jednotlivých lékařů či nemocnic je značně rozdílná a závisí hlavně na úrovní technického vybavení. Lékař musí poskytnout plné informace o rozsahu a ceně nadstandardní péče a přesně uvést rozdíly proti službě hrazené pojišťovnou. Vždy je povinen vystavit doklad o zaplacení s uvedením částky a druhu nadstandardní péče.